Endometrioza – czy dieta ma znaczenie?

Endometrioza to choroba, w której bardzo ważną rolę odgrywa nasz STYL ŻYCIA.

Pierwsze co można zrobić, aby zminimalizować dokuczliwe objawy endometriozy, to zadbać o jelita, wątrobę, odżywczą/przeciwzapalną dietę i odpowiednią suplementację dobraną indywidualnie do potrzeb organizmu.

Zadbanie o powyższe filary pozwala zredukować ilość zapaleń, wzmocnić/wesprzeć układ immunologiczny i co ważne ustabilizować poziom estrogenów.

Uważa się, że stan zapalny jest jednym z głównych czynników endometriozy. Układ odpornościowy odgrywa kluczową rolę w patofizjologii endometriozy, a także w bólu i związanej z nią obniżonej płodności. W odpowiedzi zapalnej biorą udział różne komórki odpornościowe, w tym cytokiny, neutrofile, granulocyty (w tym komórki tuczne i makrofagi). Przeciwutleniacze równoważą stres oksydacyjny, który jest obecny w przewlekłych procesach zapalnych.

Jakie są rodzaje przeciwutleniaczy?

  • DIM to przeciwutleniacz, który powstaje w kwaśnym środowisku z indolo-3- karbinolu (I3C) obecnego w kapuście, brukselce, brokułach i kardamonie. W komórkach wrażliwych na estrogeny specyficznie odwraca działanie estrogenu poprzez hamowanie sygnalizacji receptora estrogenu alfa.
  • Kurkumina może zmniejszyć stan zapalny i stres oksydacyjny w endometriozie. Ponadto kurkumina może bezpośrednio wpływać na inwazję, adhezję, apoptozę i angiogenezę w zmianach endometrium.
  • Resweratrol to naturalna substancja obecna w winogronach/jagodach, jest w stanie obniżyć poziomy dwóch enzymów, MMP-2 i MMP-9, które są zaangażowane w rozwój endometriozy i związanej z nią niepłodności.
  • Witaminy A, C i E to przeciwutleniacze, które zapobiegają peroksydacji lipidów, zjawisku, które przyczynia się do rozwoju i postępu chorób przewlekłych o charakterze zapalnym (Mier-Cabrera i in. stwierdzili zmniejszenie markerów stresu oksydacyjnego u pacjentów z endometriozą przy stosowaniu diety bogatej w witaminy A, C i E przez cztery miesiące). Witamina C i E może brać udział w usuwaniu wolnych rodników i reaktywnych form tlenu, które biorą udział we wzroście i adhezji komórek endometrium w jamie otrzewnej u kobiet z endometriozą.
  • N-acetylocysteina reguluje proliferację komórek i aktywację ERK 1/2 w komórkach endometrialnych oraz zmniejsza produkcję nadtlenku wodoru poprzez redukcję stresu oksydacyjnego.
  • Witaminy z grupy B, w szczególności pirydoksyna (B6), obie zwiększają metabolizm estrogenu do postaci nieaktywnej i wspomagają konwersję kwasu linolowego do kwasu gamma-linolenowego, niezbędny składnik produkcji przeciwzapalnej prostaglandyny. Działanie tych prostaglandyn może hamować wzrost tkanki endometrium.

Zatem na jakie produkty żywnościowe należy zwrócić uwagę?

  • Warzywa kapustne tj. brokuł, kapusta, kalafior – zawierają związek chemiczny DIM, który bierze udział w normalizacji poziomu estrogenów – zapobiega ich wahaniom. Jednak tutaj warto dodać, że warzywa kapustne nie zawsze są dobrze trawione i wchłanianie, a niektóre z nich zawierają dużo fermentujących oligo-, di- i monosacharydów i polioli (FODMAP), które według doniesień nasilają objawy zespołu jelita drażliwego – IBS (często współistniejąca dolegliwość wśród kobiet z endometriozą).
  • Zielone warzywa m.in. szpinak i szparagi – są źródłem glutationu czyli substancji o właściwościach przeciwutleniających, pomaga w oczyszczeniu organizmu z toksyn.
  • Pomidory – zawarty w nich likopen działa przeciwzapalnie. Jednak miejscu trzeba wspomnieć o nietolerancji histaminy, która często towarzyszy kobietom z endometriozą. Estrogeny obniżają działanie enzymu DAO, który jest potrzebny do rozkładania nadmiaru histaminy. Wykazano, że kobiety z dużą ilością zrostów miały znacznie podwyższone stężenie histaminy w płynie pęcherzykowym, w porównaniu z kobietami, u których nie zdiagnozowano zrostów. PODWYŻSZONA HISTAMINA MOŻE PROWADZIĆ DO PRZEDWCZESNEJ OWULACJI PODCZAS NORMALNEGO CYKLU, a to powoduje uwolnienie niedojrzałych komórek jajowych i problemy z płodnością.
  • Owoce jagodowe – bogactwo przeciwutleniaczy, substancji wyciszających stan zapalny w organizmie.
  • Kwasy omega-3 – źródłem są tłuste ryby (łosoś, pstrąg, śledź, makrela), stosowanie wyższych dawek kwasów omega-3 działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie.

Codzienna dieta w codziennej walce z endometriozą, jest wyzwaniem, ale zredukowanie lub pozbycie się dolegliwości bólowych warte jest każdego wysiłku.

mgr Justyna Lewicka

DIETETYK KLINICZNY MED-DIETA

MASZ PYTANIA?

Jak możemy ci pomóc?

SIEDZIBA

ul. Eugeniusza Romera 4b
02-784 Warszawa-Ursynów

 

E-MAIL

kontakt@wtrosceoplodnosc.pl

 

TELEFON

882 795 099

 

RODO

© Fundacja "W trosce o płodność" | KRS:0001002112 | Polityka prywatności  | Projekt i wykonanie Solutions Media